Hur går en skadeanmälan till?
1
Patient/ombud gör skadeanmäla
Patienten, eller dennes ombud, gör en skadeanmälan till LFF. Instruktioner för detta finns här. På hemsidan kan man också göra en anmälan direkt via vårt webbformulär.
2
Patient/ombud fyller i fullmaktsblankett
En handläggare på LFF skickar ut en fullmaktsblankett som patienten fyller i och återsänder till LFF.
3
Utdrag journaler från sjukvården
4
Sammanställning
När alla journaler finns på plats sammanställer handläggaren patientens ärende och skickar det till en medicinsk rådgivare inom det aktuella terapiområdet.
5
Bedömning och utlåtande
Den medicinske rådgivaren bedömer ärendet enligt försäkringens villkor och skickar sedan sitt utlåtande tillbaka till LFF.
6
Intyg från läkare
I vissa fall begärs även ett intyg av den behandlande läkaren för en sambands- och skälighetsbedömning samt bedömning av invaliditetsgraden.
7
Handläggare fattar beslut
Med hjälp av utlåtandet från den medicinska rådgivaren och eventuellt intyg från läkaren kan handläggaren fatta ett beslut i ärendet. Beslutet är sekretessbelagt, även för hälso- och sjukvårdspersonal. Om utredningen kommer fram till att skadan orsakats av läkemedel och inte kunnat förutses samt att den är allvarligare än de problem som patienten medicinerats för är hen berättigad ersättning.
Om patienten inte är nöjd med det beslut som Läkemedelsförsäkringen fattat går det att begära överprövning via Läkemedelsskadenämnden. Du kan läsa om ärenden som nämnden tidigare prövat i referatsamlingen.